December 1, 2021

5 typiske fallgruver når bedriften inngår innkjøpsavtaler

5 typiske fallgruver når bedriften inngår innkjøpsavtaler

1. Man vektlegger lojalitet altfor høyt og tror man belønnes for dette

Det påstås ofte at lojalitet lønner seg, men vår erfaring er at dette er en myte. Lojale kunder blir tvert imot ofte pristapere.

Hvor mange ganger har du opplevd å bli kontaktet for en bedre pris bare fordi du har vært lojal kunde i x antall år?

Neppe ofte.. Har du derimot opplevd å bli «premiert» med en bedre pris de gangene du har «truet» med å avslutte kundeforholdet?
Dessverre er det ofte slik virkeligheten er.

Lojalitet kan og bør selvsagt være et bra forhandlingskort i et eksisterende kundeforhold, men det hjelper lite om forhandlingskortet bare ligger og støver i skuffen.

Vi har sett flere eksempler på nye kunder som kommer inn til en leverandør og oppnår bedre priser enn en kunde som har vært lojal i 20-30 år.

Poenget er at det ikke er noen automatikk i at lojalitet lønner seg.
Lojalitetskortet må spilles aktivt for at man skal oppnå gevinst. Med god kompetanse i forhandlingsteknikk hjelper IG deg med å spille det riktig.

2. Man lar seg smigre av en «høy» rabattprosent

Har du noen ganger blitt smigret av å høre «Dere har de aller beste rabattene her hos oss»…


Eller har du kanskje opplevd å kjøpe et par sko til 50% rabatt og kjent på den gode følelsen av å ha gjort et «kupp»?
Inntil du oppdager de samme skoene til en enda bedre pris hos en konkurrent…

Fordi vi elsker å gjøre kupp lar vi oss lokke av høye rabatter, og da er det lett å glemme at det tross alt er summen på kassalappen som teller.

Betyr det at rabatter er verdiløse?
Selvsagt ikke, rabatter og rabattavtaler er som regel verdfulle, og en viktig del av en lønnsom innkjøpsstrategi. Men en rabatt alene gir deg sjelden et fullstendig bilde av om prisen er god.

Derfor er det viktig å ikke se seg blind på en rabattprosent, men ta seg tid til å sjekke pris hos flere leverandører.

Vi vet at dette kan være tidkrevende, innkjøpsGRUPPEN bistår derfor aktivt våre kunder med tilbudsinnhenting og prisforhandlinger.

Her kan du lese mer om hvordan Innkjøpssjefen jobber

3. Man kartlegger ikke behovene godt nok og betaler dyrt for løsninger og tjenester man ikke trenger

Trenger dere en printer som både stifter og bretter eller har dere bare behov for en enkel maskin som printer og scanner?

Har alle ansatte behov for 50 GB data i sitt telefonabonnement eller kunne man spart penger på å tilpasse abonnementene til hver ansatt?

Betaler dere for en bedriftshelsetjeneste som inkluderer et mye bredere tjenestetilbud enn dere benytter og trenger?

Dette er eksempler på hva vi kartlegger hos våre kunder og områder vi hjelper kundene våre med å spare mye penger.

Ta en titt på noen av våre samarbeidspartnere


4. Man glemmer å vurdere alle kostnadsaspekter ved avtalen

Når man har klart å forhandle frem en god pris på en vare eller tjeneste kan det være lett å slå seg til ro med dette.
Men husker du å ta høyde for hva du må betale for varer som ligger utenfor avtalen?
Hvordan er det med fraktkostnadene? Hvilke gebyrer vil eventuelt tilkomme?

Innkjøp er komplekst, mange faktorer spiller inn. I Innkjøpssjefen jobber vi med mange kunder innenfor ulike segment som gjør at vi får nye verdifulle erfaringer hele tiden som kommer vår neste kunde til gode.


5. Man glemmer å reforhandle avtaler.

Hvem har vel ikke arkivert en avtale og tenkt at denne må jeg huske å reforhandle om et år eller 2…
Men blir det gjort?

Når så du sist over renovasjonsavtalen din? Når tok du en runde på forsikringene?

Det er ikke så rart at dette glipper for en daglig leder som har 1000 andre oppgaver å følge opp gjennom året.
Men det kan uten tvil være store summer å spare på å få dette gjort.

Ansetter du oss som din innkjøpspartner kan du være trygg på at dette blir tatt hånd om og at avtaler og priser reforhandles jevnlig.  

Vi benytter informasjonskapsler til å få anonym statistikk om hvilke sider som blir besøkt.